”Sarjakuvakulttuuri syntyi Suomeen Ruudun ja Non Stopin myötä”

Heikki Kaukoranta1970-luvun alussa eurooppalainen sarjakuva hyökyi voimalla Suomeen. Tämän aallon loistokkaampia ja pitkäikäisimpiä julkaisuja olivat Yhtyneiden Kuvalehtien Ruutu ja Non Stop lehdet, joita luotsasi pitkään Soile Kaukoranta. SarjakuvaTV:n vieraaksi saapui kirjastomies, tutkija, kääntäjä, keräilijä ja fani Heikki Kaukoranta. Turisimme melkein tunnin lehtien lanseeraamiseen ja tekemiseen liittyvisiä asioista. Tertsi muistee tenttaamisen lomassa lehtien lukijan kokemuksia ja Retsi huolehtii tallenteen kuvasta ja äänestä.

 

Enimmäkseen Belgialaisen Dupuis-kustantamon materiaaliin nojannut, Ruutu starttasi syksyllä 1973. Muutamaa vuotta myöhemmin lehti luopui viikottaisesta ilmestymisestä ja vaihtoi nimekseen Non Stop. Julkaisu työllisti yli kymmenen kääntäjää, tekstaajaa ja toimittajaa. Lehdet eivät koskaan kuitenkaan yltäneet niin suureen suosioon, että ne olisivat kyenneet kustantajan mielestä vakiinnuttamaan asemansa. Keväällä 1978 Non Stopin lopettamisuhan alla Yhtyneet Kuvalehdet kokeili viimeisenä keinona julkaisun muuttamista kuukausittain ilmestyviksi sarjakuva-albumeiksi. Hiljattain Otava päätti herättää Non Stop-brändin eloon julkaisten 1970-luvulta tuttuja sarjoja paksuina kokoomakirjoina. Myöhemmin julkaisemme samasta nauhoitussessiosta tuoretta Smurffit-kokoelmaa käsittelvän videon.

Kaukorannan kertomana Ruudun ja Non Stopin tarina poikkeaa lehden pääkirjoituksissa kerrotusta virallisesta totuudesta. Joka tapauksessa Yhtyneet Kuvalehdet myötävaikutti näiden lehtien kautta oleellisesti suomalaisen sarjakuvakulttuurin syntyyn. SarjakuvaTV:ssä kerrotaankin nyt 1970-luvun nuorten tarinaa. Keskustelu rönsyilee sarjakuvien sisällön, kääntämisen ja toimituspolitiikan ohella sarjakuvien kustannustoimintaan yleisemminkin sekä Turussa 1972 Nuorison Taidetapahtuman yhteydessä pidettyyn sarjakuvakilpailuun.

Sivuamme myös Tapiiri-lehden vaiheita, siltä osin kun Kaukorannat olivat tekemässä sitä. Heikki haluasi vielä jälkeenpäin tarkentaa nauhoituksen tiimellyksessä epämääräisiksi jääneitä Tapiirin kannattavuustietoja. ”Sanoin ettemme me, Soile ja minä, saaneet pennin vertaa Tapiirin käännöksistä niiden kolmen numeron aikana kun lehti oli huomassamme. Näin se juttu kaikkineen meni: pystyimme siis kustantamaan kolme numeroa, mutta sitten loppuivat rahat. Esimerkiksi Postin halvempi taksa edellytti kuitenkin neljää vuotuista numeroa. Pääsimme pälkähästä kun Markku Jalava sai lehden myydyksi seuraavalle yrittäjälle. Näin saimme sen verran rahaa, ettei käsittääkseni kukaan kustantamiseen osallistunut jäänyt paljoa tappiolle. Siinä vaiheessa saimme myös suomennoksista omat palkkiomme. Postuumisti, mutta saimmepa kuitenkin.”

Ruutu ja Non Stop videolla mainitaan seuraavat nimet:
Jukka Kemppinen
Marja Kemppinen
Paavo Haavikko
Kalervo Palsa
Timo Reenpää
Ahti Sirkiä
Juhani Härmä
Jouni Tihma
Marja-Leena Jalavisto
Liisa Koski
Pekka Gronov
Timo Aarniala
J. O. Mallander
Jussi Karjalainen
Jouko Ruokosenmäki
Allan Tokoi
Roba

Lucky Luke, Tintti, Krazy Kat, Corto Maltese, Piko ja Fantasio, Tipsu ja Tapsu, Archie Cash, Sammy Day, Niilo Pielinen, Vili & Bill, Natasha, Little Lulu, Dennis the Menace, Asterix, Muffe -sarja, Trumf-sarja, Tintin, Iiris, Helsingin Sanomat, Hopeapeili, Muoti+Kauneus, Kaleva, Iltaset, Tapiiri, Semic Press, Dupuis, Dargaud

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s